miercuri, 4 martie 2009

ANDI LASLAU: “ACEST BLOG ESTE UTIL”

Parerea mea personala este ca acest blog este util. "
A spus Andi Laslau, reporter Antena, in primul interviu acordat tanarului nostru blog.
CE PARERE AI DESPRE ACEST BLOG DEDICAT JURNALISTILOR ROMANI ?
Parerea mea personala este ca acest blog este util. Mai ales pentru cei din breasla. Pe mine, personal, m-a facut sa fiu mai atent atunci cand sunt in fata unei camere de luat vederi. Stiu ca orice prostie as face ar putea sa atraga atentia, asa ca sunt atent. Cata vreme transmisiile pe satelit nu sunt codate, oricine le poate vedea, inregistra si publica pe internet. Ca reporter de televiziune trebuie sa iti asumi asta. Una dintre primele reguli pe care am invata-o in televiziune este asta: "Cand ai in fata ta o camera de luat vederi si un microfon, ai grija ce faci si ce spui. Chiar daca nu esti in direct, comporta-te ca si cum ai fi. Altfel, ceea ce faci poate fi folosit impotriva ta. E imaginea ta in joc". Pe mine personal nu ma deranjeaza sa apar pe blogul tau, la Carcotasi sau in orice alta parte. Daca am comis-o, o merit. N-am de ce sa ma supar. Altii, insa, sunt cam indignati ca gafele lor apar pe net sau la Carcotasi. Partea proasta e ca, desi stiu care e riscul, nu sunt atenti in acele momente de "off air" .
- CAND AI INCEPUT CARIERA DE ZIARIST?
Am avut atractie pentru stiri de cand eram mic. Cand alti copii de seama mea se uitau la desene animate, eu urmaream stirile. Da, alea cu "maretele realizari ale tovarasului Nicolae Ceausescu".
Ca doar ce altceva puteai vedea la TV in anii '80? Cand am crescut mai mare, am descoperit Europa Libera si BBC, pe unde scurte, si le ascultam pe ascuns. Am aflat ca lucrurile nu sunt asa cum le stiam eu. Am intrat efectiv in media pe cand eram inca la liceu, in clasa a XII-a. Se intampla prin 1996, in orasul meu natal, Alba Iulia. Am lucrat mai intai in radio, de noapte. Am prins 'microbul' stirilor si de atunci tot in mass-media am lucrat, in multe locuri. Le vezi la mine pe site.
- TV, PRESA SCRISA SI INTERNET, CARE TIP DE INFORMATIE PREFERI?
Mi-e greu sa iti dau un raspuns exact. Ca jurnalist le prefer pe toate, pentru ca fiecare are specificul ei. TV-ul (si radioul) iti da informatia foarte repede, punctual, cand evenimentele sunt in desfasurare. Totul e la timpul prezent.
In presa scrisa, informatia are avantajul ca apare a doua zi. Ca jurnalist ai mai mult timp la dispozitie sa pui totul cap la cap, sa verifici din 3 sau mai multe surse, sa cauti eventualele dedesupturi si sa filtrezi balastul. Acest 'lux' nu ti-l poti permite la TV, din cauza timpului limitat alocat fiecarui subiect.Cat despre internet... e cel mai liber media.
Cel putin deocamdata. E locul unde cu greu poti sa fii cenzurat.
In rest, combina avantajele din audiovizual cu cele din presa scrisa. Poti sa dai primul informatia, dar poti sa si revii cu detalii, analize, substraturi. Ai si spatiu, si timp. Pe termen lung, internetul e viitorul. E noul media in care converg toate mediile traditionale (presa scrisa, agentii de stiri, radio, tv). Iar audienta online o bate incet incet pe cea clasica, in special in cazul presei scrise.
-CAT ESTE DE LIBERA ASTAZI INFORMATIA IN ROMANIA ? SAU E CONDITIONATA DIN PUNCT DE VEDERE POLITICO-ECONOMIC?
Din pacate, presa a fost tot timpul conditionata de partea economica si de cea politica. Fara bani nu poti face presa, e clar, iar banii vin din publicitate. Pe de alta parte, oriunde in lume, trusturile media pot fi catalogate dupa influenta politica.
In unele e mai accentuata, in altele mai putin.
Oamenii de afaceri si politicieni preiau controlul asupra institutiilor media si le folosesc pentru propriile interese, fie ele politice sau economice. In contectul actual, cu criza economica, presiunile asupra jurnalistilor sunt si mai mari. Presa se hraneste in principal din banii pe care companiile ii investesc in publicitate.
Criza economica a provocat deja o scadere a volumului de publicitate, fapt ce a determinat scaderea veniturilor in presa. Asta se poate traduce in investitii mai putine, salarii mai mici sau chiar restructurari soldate cu concedieri. In momentul de fata, joburile din presa nu mai sunt atat de sigure fata de cum erau cu ani in urma. In ficeare zi se aude de concedieri, intr-un trust sau in altul, iar de angajari nu mai vorbeste nimeni.
- CE SFATURI DAI UNUI TANAR ROMAN CARE VREA SA URMEZE CARIERA DE JURNALIST?
Cine vrea sa intre in presa trebuie sa se gandeasca bine si sa fie pregatit sa faca sacrificii. Presa iti devoreaza pur si simplu viata. Daca te-a prins microbul, devii dependent.
Nichita Stanescu a spus o fraza remarcabila: "Poetul, ca si soldatul, nu are viata personala. Viata lui personala este praf si pulbere." Cred ca asta se aplica si jurnalistilor. E foarte greu sa ai viata personala atunci cand te dedici unei meserii. Aceasta viata se reduce, de cele mai multe ori, la niste oameni in jurul tau care sa te inteleaga si care sa-ti respecte meseria careia i te-ai dedicat.
In presa ai de ales intre compromisuri si verticalitate. Poti sa fii omul compromisurilor si sa traiesti chiar foarte bine. Sau poti sa ramai vertical, sa-ti faci meseria cu profesionalism, dar sa te lupti sa supravietuiesti. In conditiile economice actuale (vezi raspunsul precedent), jurnalistii care nu se adapteaza la ceea ce vor sefii si patronii sau nu aduc audienta, indiferent de calitatea continutului editorial, risca sa ramana pe drumuri. Cred ca la un moment dat va trece si criza asta, iar lucrurile vor reveni incet-incet la normal. Dar s-ar putea sa treca un an sau doi pana atunci.
-DIN PUNCTUL TAU DE VEDERE CE INSUSIRI AR TREBUI SA AIBA UN BUN JURNALIST?
Trebuie in primul rand sa aiba ceva de spus. Trebuie sa stii in primul rand sa lucrezi cu oamenii, sa ti-i apropii. Oamenii fac stirile. Asa iti faci surse si primesti informatii, uneori chiar exclusivitati. E foarte important sa fii stapan pe tine, sa te tina 'balamalele'. In meseria asta stresul e mare, presiunile sunt imense, poti fi pus oricand in situatii neprevazute. Altfel, clachezi. Uneori ai doar cateva secunde sa te gandesti ce faci. Daca nu reactionezi la timp, risti sa pierzi poate chiar stirea vietii tale.Din pacate, sunt multi care cred ca mass-media, in special in televiziune, insemna sa te vezi 'pe sticla'. Am intalnit multi tineri care gandesc asa. In realitate, e mult de munca pana ajungi acolo, daca vrei sa fii cu adevarat jurnalist. Trebuie sa stii ce ai voie si ce n-ai voie sa faci. In Romania nu avem o 'biblie a stirilor', cum exista la BBC sau CNN, care te ajuta sa te descurci in orice situatie. Dar trebuie sa stii regulile jurnalistice, codul deontologic, reglementarile CNA. Sa fii stapan pe domeniul pe care lucrezi, mai ales daca e unul sensibil precum justitia sau politia sau medicina. Si sa mai stii cate ceva din fiecare domeniu, in asa fel incat sa te descurci daca esti trimis intr-un loc sau intr-o situatie in care n-ai mai fost pana atunci.
Trebuie sa ai in cap in permanenta cei 5 "W", cum spun americanii: Who, What, When, Where & Why. In traducere: Cine, Ce, Când, Unde şi De ce? Asta e 'cheia' stirilor. Sa privesti atent lumea din jurul tau, pentru ca in orice banalitate se poate ascunde o stire. Poate chiar una foarte interesanta. Sau nu. Asta depinde de situatie.
CE HOBBY-URI ARE ANDI ?
Sunt legate oarecum de meseria mea.
Imi place tare mult imaginea. Iubesc fotografia, imi place sa imortalizez viata prin obiectiv. Oameni, locuri, peisaje, obiecte, etc. Imi place si imaginea in miscare. Chiar daca nu sunt cameraman, imi place sa filmez.
Cum imi plac si calatoriile, niciodata nu plec undeva fara sa am la mine aparatul foto, camera video si laptopul. Chiar daca imaginile cu care ma intorc le tin de multe ori doar pentru mine si le arat doar celor dragi. Alteori le folosesc in meserie, dar asta extrem de rar. Imi place muzica, mai ales rock-ul anilor '60-'70-'80 şi începuturile anilor '90. Imi plac si alte genuri, dar tot din aceeasi perioada. Sunt mai retro ca gusturi muzicale.


2 comentarii:

Anonim spunea...

Bravo, Andi! Ai fost, esti si vei ramane unul dintre jurnalistii buni care au mai ramas in presa asta. Imi place ca ti-ai pastrat stilul caustic, ca spui lucrurilor pe nume si ca recunosti ca exista destui "figuranti" in breasla asta. Cred ca ti-ai facut o gramada de dusmani si ca or sa te cam manance colegii de la Antene. Dar voi continua sa te urmaresc, oriunde ai aparea sau ai scrie.
Adriana, Florenta.

Anonim spunea...

Si eu sunt de parere ca Andi este un jurnalist de exceptie. Si stau ca si tine in Italia, mai precis la Roma. Ai si tu DIGI TV?:)